PGO-informatiepunt is ondergebracht bij Helpdesk Digitale Zorg
Sinds 1 november kunnen zorggebruikers en zorgverleners terecht bij het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen. Dit PGO-informatiepunt wordt verzorgd door Helpdesk Digitale Zorg en is een samenwerking tussen Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij. De oorspronkelijke opdracht voor een PGO-informatiepunt komt van het ministerie van VWS. Die opdracht luidde: ‘Kom tot een landelijk PGO-informatiepunt voor zorgaanbieders, burgers/patiënten en eventueel projectleiders’.
Steeds meer Nederlanders gebruiken een persoonlijke gezondheidsomgeving, een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. Of die specifieke vragen hebben over PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg specifieke vragen over PGO’s. Het landelijk PGO-informatiepunt voorziet hierin. Inmiddels zijn er al één miljoen medische gegevens opgevraagd in een PGO met MedMij-label en per dag komen er maar liefst zo’n 1.000 nieuwe PGO-gebruikers bij. Al deze mensen kunnen terecht bij het PGO-informatiepunt dat per 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is: 085-303 4959 en pgo@helpdeskdigitalezorg.nl.
Toegankelijk en servicegericht
Voor de zomer startten Stichting MedMij en Patiëntenfederatie Nederland op kleine schaal met een informatiepunt per mail. Al snel kwam de wens om het informatiepunt uit te breiden met de mogelijkheid tot telefonisch contact en de mogelijkheid om te chatten. Om die reden is de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg tot stand gekomen.
Helpdesk Digitale Zorg is een stichting die zich inzet om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Ze biedt op dit moment ondersteuning bij digitale zorgvragen van patiënten en cliënten van ruim 25 Nederlandse zorginstellingen. De medewerkers van de Helpdesk Digitale Zorg hebben daardoor veel ervaring met vragen over digitale zorg en dus ook vragen die leven bij (toekomstige) PGO-gebruikers. Per 1 november 2023 verzorgen zij ook het PGO-informatiepunt. Hier kunnen alle zorggebruikers en zorgverleners terecht met hun vragen.
Bereikbaarheid PGO-informatiepunt
Het PGO-informatiepunt is bereikbaar via 085-303 4959 op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. Belt iemand buiten deze tijden, dan wordt diegene de volgende werkdag teruggebeld. Op www.helpdeskdigitalezorg.nl/pgo staat een aantal van de meest gestelde vragen over PGO’s en de contactgegevens in één overzicht.
Om een snelle reactie vanuit het informatiepunt te kunnen realiseren, ontvangen wij graag van iedere MedMij-deelnemer, ook van de DVA's, namen van contactpersonen en hun directe telefoonnummer en e-mail.
Stuur s.v.p. een e-mail met de gevraagde gegevens naar info@medmij.nl. Alvast bedankt voor de hulp!