14 juni 2023

Update MedMij-werkgroep uitvalanalyse autorsatieflow PGO

Binnen het MedMij-netwerk valt ongeveer 40% van de gebruikers af tijdens de autorisatieflow. Dit kan door techniek of gedrag komen. Het leidt ertoe dat een groot deel van de gebruikers geen gezondheidsgegevens verzamelt in zijn/haar PGO. Om dit probleem beter te begrijpen en oplossingen te implementeren, buigt sinds april een werkgroep zich over deze uitval. We geven graag een update van de eerste resultaten en wat het vervolg is. 

Het doel van de werkgroep is om de uitval beter te begrijpen en waar mogelijk oplossingen door te voeren om deze uitval terug te dringen. De werkgroep bestaat uit leveranciers (Gezondheidsmeter, Drimpy en Dedalus) en experts vanuit MedMij en VZVZ. Zij komen wekelijks bijelkaar om verschillende thema’s en casussen te bespreken. 

10% minder uitval

In de werkgroep is geconstateerd dat een aantal MedMij-schermen bij sommige DVA’s niet gebruiksvriendelijk zijn voor mobiele apparaten. Denk hierbij aan knoppen die niet direct zichtbaar zijn op de telefoon, waardoor de gebruiker moet scrollen om op een knop te klikken en verder te gaan. Ook staan knoppen soms erg dicht op elkaar, waardoor gebruikers per abuis op een verkeerde knop drukken en de autorisatieflow afbreken. Op basis van deze bevindingen is een verzoek ingediend bij een aantal leveranciers en zijn de eerste wijzigingen doorgevoerd. Het gevolg is een afname in uitval van ongeveer 10%. Deze oplossing pleit voor een mobile-first aanpak bij het ontwerpen van schermen van DVP’s en DVA’s.

Vervolgstappen

In het MedMij Afsprakenstelsel 2.0 zijn de logmomenten bij DVP’s en DVA’s uitgebreid. In de afgelopen periode hebben partijen binnen de werkgroep hun logging uitgebreid volgens release 2.0, zodat we beter kunnen duiden waar uitval plaatsvindt. De komende periode worden verschillende dagen PGO-gebruik geanalyseerd om uitvalpatronen te ontdekken en met elkaar oplossingen te formuleren en implementeren.