22 juni 2022

Ondersteuning voor VIPP 5-deelnemers - begeleid live gaan met MedMij

Deze week is/wordt onderstaand bericht door de NVZ, NFU en ZKN verzonden naar VIPP 5-deelnemers.

De VIPP 5-deadline voor het technisch ontsluiten van gegevens uit het EPD is op 30 september aanstaande. In de praktijk zien wij dat, na het behalen van het MedMij-label, verder testen in de keten EPD-leverancier, DVZA en PGO nodig is voor succesvolle uitwisseling. Daarom kunnen deelnemers aan VIPP 5 voor module 1 ondersteuning krijgen om na kwalificatie en acceptatie te komen tot livegang in een productieomgeving.

VIPP 5 gaat deze ondersteuning bieden samen met Stichting MedMij, VZVZ, Nictiz en PROVES-MedMij. Hiervoor kunnen zorginstellingen en leveranciers kiezen uit twee routes:

  • Route 1 - ondersteund testen
  • Route 2 - zelfstandig testen

Op woensdag 13 juli tussen 13:30 en 17:00 is de kick-off van route 1.

Locatie: op het kantoor van de NFU aan de Oudlaan 4 te Utrecht of via Teams.

Tijdens deze kick-off ontvangen deelnemers informatie over het proces en wat de ondersteuning inhoudt. Deze dag is ook interessant voor geïnteresseerden voor route 2, omdat we tijdens de kick-off toelichtingen welke ondersteuning uit route 1 ook bruikbaar is voor route 2 (bijvoorbeeld kennissessies en het delen van lessons learned). De kick-off is een hybride event.

Wil je gebruikmaken van deze (kosteloze) ondersteuning? Lees dan eerst de aanvullende informatie in de bijlage en kijk of je aan de instapvoorwaarden voldoet. 

Aanvullende informatie

Route 1

Instellingen en leveranciers krijgen ondersteuning bij het testen van gegevensuitwisseling via MedMij in een testomgeving (verzamelen BgZ en documenten (PDF/A)) en bij de overgang naar gegevensuitwisseling in productie.

Route 1 VIPP 5

De ondersteuning bestaat uit de volgende fases:

  • Onboarding (fase 1), enkele activiteiten zijn:
    • Kick-off 13 juli
    • Deelnemers ontvangen informatie over het proces en de ondersteuning
    • We vormen coalities, zodat elke deelnemer een vast netwerk (keten) heeft om testen op de MedMij Zandbak en kleinschalig livegaan te doorlopen
    • (Technische) voorbereiding van de testen in de testomgeving (klaarzetten testscripts, planning en capaciteit en controle instapeisen)
  • Succesvolle test MedMij Zandbak (fase 2a en 2b): We testen in de MedMij Zandbak de keten van EPD-leverancier, DVZA-leverancier naar de PGO. Bij een positief resultaat in de testomgeving kan de deelnemer door naar de ‘VIPPtathon’
  • VIPPtathon (connectathon, fase 2c): Succesvolle uitwisseling van gegevens in een all-to-all-setting (meerdere PGO-leveranciers aangesloten op meerdere DVZA-leveranciers) in een pre-productieomgeving. Hierbij wordt getest of de zibs die het bronsysteem kan opleveren aankomen en correct worden weergegeven in de PGO op de MedMij Zandbak.
  • Evaluatie (fase 3): tijdens deze fase worden de uitkomsten uit fase 2 geëvalueerd en de belangrijkste lessen opgenomen in een rapportage. Deze rapportages worden breed gedeeld zodat anderen gebruik kunnen maken van de geleerde lessen. Daarnaast wordt fase 4 voorbereid.
  • Kleinschalig live gaan (fase 4): Na de evaluatie (fase 3) wordt er kleinschalig livegegaan in de productieomgeving met echte patiënten en vindt de daadwerkelijke aansluiting op het MedMij-netwerk plaats. In productie controleren we of de gegevensdienst naar behoren werkt met de DVZA en het achterliggende bronsysteem. In de kleinschalige livegang kan een beperkt aantal patiënten van de instelling de eigen gegevens opvragen met een PGO. Na succesvolle uitwisseling stopt de ondersteuning vanuit VIPP 5. Instellingen en leveranciers kunnen dan verder met de uitrol zodat alle patiënten die gebruik willen maken van een PGO hun eigen gegevens opvragen bij de
    instelling.

Route 2

Bij de ‘doe het zelf’-mogelijkheid kiezen een zorginstelling en softwareleverancier ervoor om zelfstandig uitwisseling in de praktijk tot stand te brengen. Deze route bestaat uit twee fases:

  1. (Voorbereiden voor) testen: VIPP 5 stelt een testtool beschikbaar waarin deelnemers een keten van de VIPP 5-testtool – DVZA – EPD (bronsysteem) kunnen koppelen en uitwisselen. Hierdoor kunnen leveranciers zelfstandig testen.
  2. Livegang: De instelling kan met behulp van één of meerdere PGO’s in hun eigen productieomgeving uitwisselen. Een zorginstelling kan in deze fase zelfstandig testen met de uitwisseling in productie. Hierbij is geen controle of begeleiding vanuit VIPP.
Route 2 VIPP 5

Voorwaarden voor deelname

We hanteren zes instapvoorwaarden. Voldoe je hier al aan, of verwacht je hier binnen enkele weken aan te voldoen? Meld je dan vast bij ons aan.

  1. De aanmelding bestaat uit een EPD-leverancier, DVZA, PGO en zorginstelling die gaan deelnemen aan de ondersteunde livegang binnen VIPP 5.
  2. De DVZA en de instelling hebben een overeenkomst ten behoeve van de MedMij-uitwisseling.
  3. De zorgaanbieder werft tenminste vijf patiënten en/of projectmedewerkers voor de deelname aan fase 4: livegang.
  4. De instelling is vindbaar op de zorgaanbiederslijst (ZAL) van MedMij
  5. EPD (XiS), DVZA en PGO zijn geaccepteerd en gekwalificeerd voor de gegevensdiensten Verzamelen Basisgegevensset Zorg (BgZ) en Verzamelen Documenten (PDF/A).
  6. De TVS- of DigiD-aansluiting is gereed.

Een VIPP 5-deelnemer die voldoet aan de voorwaarden kan zich uiterlijk 8 juli aanmelden bij VIPP 5 via mail vipp@nfu.nl. Hier kan men ook terecht voor meer informatie.

Neem contact met ons op als je graag wilt deelnemen, meer vragen hebt of en hoe je aan één of alle voorwaarden voldoet.

Voor leveranciers:

vipp@nfu.nl

Voor zorgaanbieders:

VIPP-team NFU: vipp@nfu.nl

VIPP-team NVZ: vipp@nvz-ziekenhuizen.nl

VIPP-team ZKN: vipp@zkn.nl