17 mei 2023

Help mee met het verkennen van gegevenslokalisatie

Algemeen
PROVES
Abonnementen beheren

Het MedMij Afsprakenstelsel is continu in ontwikkeling. Binnen het programma PROVES worden nieuwe functionaliteiten en gegevensdiensten beproefd met Proof of Concepts (PoC’s). Deze PoC’s helpen bij het verbeteren van het MedMij Afsprakenstelsel. Op dit moment zoeken we deelnemers die vanaf juni 2023 mee willen doen aan de theoretische PoC ´Lokalisatie’. Deze PoC wordt uitgevoerd in samenwerking met Stichting MedMij.

PoC Lokalisatie

In het MedMij Afsprakenstelsel is behoefte aan een lokalisatiefunctie. Hiermee kan een PGO-gebruiker namelijk gemakkelijker de PGO vullen met gezondheidsgegevens. Voor veel PGO-gebruikers is het vinden van de juiste zorgaanbieder (en gegevensdienst) een belangrijk knelpunt (rapportage Actieonderzoek PGO on Air).

De PGO-gebruiker kan met een lokalisatiefunctie worden geattendeerd op bestaande of nieuwe MedMij-aanbieders die mogelijk beschikken over (gezondheids-)gegevens van de PGO-gebruiker. Via dit overzicht kan de gebruiker gegevens ophalen bij (zorg)aanbieders waar nog niet eerder gegevens van zijn verzameld.

De PoC heeft als doelstelling om een lokalisatiefunctie binnen het MedMij Afsprakenstelsel te verkennen. De volgende onderzoeksvragen zijn opgesteld om deze doelstelling te bereiken:

  1. Hoe kan een gebruiksvriendelijke lokalisatiefunctie binnen het MedMij Afsprakenstelsel worden gerealiseerd?
  2. Wat zijn de functionele en technische eisen die horen bij de gewenste user experience?
  3. Wat is de wederzijdse informatie en de impact bij de twee implementatiescenario’s?

De verwachting is dat (zonder wettelijke verplichting) er geen individuele bron komt die een compleet lokalisatieoverzicht kan bieden. Daarom is het belangrijk dat een lokalisatiefunctie informatie uit meerdere bronnen benut. Om die reden worden twee lokalisatiebronnen beproefd als mogelijk implementatiescenario, te weten:

  • Scenario 1: Mitz als lokalisatiebron. Mitz beschikt via het abonnementenregister over de lokalisatiegegevens van aangesloten zorgaanbieders.
  • Scenario 2: Een HIS als lokalisatiebron. In het HIS is lokalisatie-informatie beschikbaar over relaties met/naar andere zorgaanbieders vanuit het dossier van de patiënt.

De PoC ‘Lokalisatie’ wordt uitgevoerd aan de hand van twee gelijklopende trajecten:

  • Een UX-traject: om een gebruiksvriendelijke user experience te ontwerpen;
  • Een verkenning en verdieping van het koppelvlak voor beide scenario's: uitwerking van de algemene informatiebehoefte van het koppelvlak en verdieping op de impact van dit koppelvlak.

Deelname

De PoC wordt uitgevoerd in samenwerking met Stichting MedMij, Mitz, de Patiëntenfederatie en een UX-expert. We zijn op zoek naar twee DVP-leveranciers en twee HIS-leveranciers die willen deelnemen aan deze PoC.

  1. Aan de DVP-leveranciers wordt gevraagd om mee te werken aan het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke user experience. Hiervoor worden twee werksessies georganiseerd.
  2. Aan de HIS-leveranciers wordt gevraagd om inhoudelijke input te leveren op het koppelvlak (scenario 2). Van HIS-leveranciers wordt verwacht dat zij de nodige kennis inbrengen over de functionaliteiten en informatiebehoefte bij een dergelijk koppelvlak.  Het koppelvlak wordt gezamenlijk nader uitgewerkt en de impact van de oplossingsrichting wordt bepaald aan de hand van een aantal evaluatiethema’s.

Onderstaand staat de beoogde planning van de PoC weergegeven. Deelnemers dienen aanwezig te zijn bij alle (voor hen relevante) (werk)sessies en te kunnen voldoen aan de gevraagde inspanning. We verwachten dat deelnemers de juiste rollen afvaardigen bij de sessies. Voor deelname is een financiële tegemoetkoming beschikbaar. Verdere informatie volgt na aanmelding voor deze PoC.

  1. Kick-off: 6 juni 15:00 – 16:00 (met alle deelnemers)
  2. UX-ontwerp sessie: 13 juni 15:00 – 17:00 (verplichte aanwezigheid: HIS-leveranciers, DVP’s & Mitz)
  3. Verkenningssessie koppelvlak: 21 juni 14:00 – 17:00 (verplichte aanwezigheid: HIS-leveranciers & Mitz)
  4. UX-review sessie: juli (verplichte aanwezigheid: DVP’s, HIS-leveranciers & Mitz)
  5. Verdiepingssessie koppelvlak: juli - augustus (verplichte aanwezigheid: HIS-leveranciers & Mitz)
  6. Impactanalyse koppelvlak implementatiescenario: september (verplichte aanwezigheid: HIS-leveranciers & Mitz)
  7. Concluderende sessie: oktober (met alle deelnemers)

Aanmelden

Aanmelden voor deelname kan door een bericht te sturen naar PROVES-projectleider Pepijn Hesselink pepijn.hesselink@vzvz.nl. We ontvangen de aanmelding graag uiterlijk 26 mei 2023.