Vraag van de maand: waar kunnen zorgaanbieders en -gebruikers terecht met vragen over een PGO?
In ‘De vraag van de maand’ behandelen we elke keer een grappige, veelvoorkomende, vreemde, aangrijpende, maar altijd boeiende vraag die gesteld wordt aan het MedMij-loket. Deze maand behandelt Saswika, medewerkster bij het MedMij-loket, naar aanleiding van meerdere vragen die patiënten en zorgverleners stellen via hun PGO of de MedMij-website.
“Waar kunnen zorgaanbieders en -gebruikers terecht met vragen over een PGO?”
“Patiënten hebben uiteenlopende vragen over hoe de PGO werkt en waar ze informatie kunnen vinden. Zo ontvingen we op het MedMij-loket onder andere de volgende vragen:
- Ik wil graag mijn dossier ophalen bij de huisarts. Hoe moet ik inloggen met mijn DigiD in de PGO?
- Ik wil een bericht versturen vanuit mijn PGO. Maar als ik op verzenden drukt wordt mijn bericht gewist. Kan dit opgelost worden?
- Ik krijg een nieuwsbrief van een PGO. Ik kan mijn niet herinneren dat ik me hiervoor heb aangemeld. Waarom krijg ik deze nieuwsbrief? Graag wil ik dat al mijn gegevens in uw systeem worden gewist.”
“Steeds meer zorgverleners hebben zelf een of meerdere PGO’s om te zien hoe het werkt. Sommigen nemen dan contact met ons op. Bijvoorbeeld als ze zien dat hun gegevens niet kloppen of als ze moeilijk vindbaar zijn in een PGO:
- Het oude adres van onze praktijk staat nog vermeld. Ook staat het persoonlijke mailadres van mijn collega vermeld in plaats van het algemene e-mailadres. Hoe kunnen we dit wijzigen?
- Onze vermelding is waarschijnlijk gekoppeld aan een AGB-code van een van mijn collega’s. Wij willen graag de AGB-code van onze praktijk vermelden. Hoe kunnen we dit doen?
- We willen graag de medicatie vanuit onze apotheek weergeven, maar dat lijkt nu niet goed te gaan. Hoe kunnen we dit verbeteren?
- Ik kan met veel moeite onze eigen huisartsenpraktijk en apotheek via de PGO vinden. Hoe kunnen we dit verbeteren?”
Het antwoord op de vraag van deze maand
“Vragen van zorgaanbieders en -zorggebruikers die binnenkomen bij het MedMij-loket die over PGO’s gaan, sturen we sinds kort door naar een centrale plek: het PGO-informatiepunt. Dit PGO-informatiepunt is opgericht op verzoek van VWS en wordt beheerd door Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij. Op dit moment is het informatiepunt per mail bereikbaar: info@pgo.nl. Er wordt toegewerkt naar een bredere bereikbaarheid, via telefoon, chat en wellicht ook Whatsapp.
Het PGO-informatiepunt is geen vervanging voor de helpdesk van de PGO-leveranciers. Vragen die over een bepaalde PGO gaan, worden doorgestuurd naar de betreffende leverancier.”