5 oktober 2023

Enovation: “De MedMij-standaarden dragen echt bij aan de gegevensontsluiting”

Algemeen
MedMij-deelnemer aan het woord
Abonnementen beheren
Foto van Daniël Schut en Willem van Wijngaarden

Enovation voelt zich ambassadeur van MedMij.

Al veertig jaar ontwikkelt Enovation oplossingen voor gegevensuitwisseling in de zorg. Met inmiddels bijna 50 kwalificaties is het bedrijf een DVA met een grote variatie van aangesloten bronsystemen voor verschillende zorgdomeinen. Enovation is vooral bekend van ZorgMail, de veilige berichtendienst voor uitwisseling tussen personen en informatiesystemen. De laatste jaren is Enovation ook actief op het gebied van samenwerkingsapplicaties en digitale zorg.  Het bedrijf ontwikkelde ook myhealthConnect, de DVA-oplossing om zorgverleners makkelijk te laten aansluiten op PGO’s. Willem van Wijngaarden, Product Manager van myhealthConnect, en Daniël Schut, Business Consultant bij Enovation, vertellen hier graag over.

Willem is trots op het veertigjarig jubileum. “De rode draad van de afgelopen jaren is dat Enovation zorginstellingen altijd heeft geholpen met uitwisselingsvraagstukken. Digitale, veilige uitwisseling van medische gegevens over patiënten mogelijk maken, dat is wat we doen binnen myhealthConnect.” Sinds 2016 is Enovation betrokken bij MedMij. MyhealthConnect is een technische oplossing waardoor zorginformatiesystemen aan alle PGO’s en eHealthtoepassingen van patiënten kunnen worden gekoppeld. "Met ons uitwisselingsplatform ontsluiten we systemen volgens de MedMij-informatiestandaarden,” legt Daniël Schut uit. “De zorgverlener is daarbij in de lead en geeft zelf aan welke toepassingen hij gekoppeld wil hebben.”

MedMij-ambassadeur

In MedMij zag Enovation voor het eerst in Nederland een groot, breed initiatief om gegevensuitwisseling naar patiënten op gang te brengen, aldus Willem. “En omdat wij van de uitwisseling zijn, waren we nieuwsgierig. Wat zouden nieuwe kansen of mogelijkheden zijn? MyhealthConnect bestond al, maar wilden dit voor onze klanten naar een hoger plan tillen. Om hiervoor het MedMij-label te krijgen hebben we een lang traject doorlopen. Het hele stelsel was, en is nog steeds, in ontwikkeling. De MedMij-standaarden zijn heel zinvol om te zorgen dat alle systemen in dezelfde stand kunnen worden gezet. Zo kunnen gegevens echt ontsloten worden. We hebben nu zo’n 50 kwalificaties voor klanten gedaan, dus soms voelen we ons een soort ambassadeurs van MedMij”.

Hele ontdekkingstocht

Voor zorginstellingen is die ontsluiting een abstract gebeuren. Daniël: “Zorgverleners zijn in dit proces erg afhankelijk van techniek, die meestal lastig is te doorgronden. Wij adviseren hen daarbij ‘kijk vooral welke systemen voor jou relevant zijn om aan te sluiten’. Het is een hele ontdekkingstocht. Pas in de laatste fase van onze hulp zien zij wat myhealthConnect hen oplevert. In het hele traject is veel geduld nodig om elkaar goed te begrijpen en vooruit te komen. En dat is ook logisch. Zorgverleners zijn uiteindelijk verantwoordelijk om de informatie ter beschikking te stellen aan hun patiënten.”

Benaderbare club

De complexiteit van het hele uitwisselingsproces komt zeker niet door MedMij, benadrukt Willem. “Op de achtergrond zijn er veel meer partijen die invloed hebben op het afsprakenstelsel van MedMij. MedMij is ook afhankelijk van overleg en samenwerking op allerlei niveaus. Soms gaan dingen wat moeizamer. Daarin moet je realistisch zijn: het is gewoon complexe materie en de lat ligt hoog. MedMij doet heel erg haar best. Het is een goed bereikbare, benaderbare club, die graag met je meedenkt. Gaandeweg hebben we elkaars taal leren spreken.”

Iedereen is nodig

Er is dus technisch al veel mogelijk maar de gegevensuitwisseling ontstaat niet vanzelf, besluit Daniel. “We zijn van elkaar afhankelijk. Er ontbreken nog steeds groepen zorgaanbieders. Zij mogen soms nog meer over hun eigen schaduw heenstappen. Het is noodzakelijk dat ze meer gaan samenwerken met partners buiten hun organisatie. We hebben iedereen nodig, ook om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Pas dan wordt het hele systeem relevanter voor de patiënt. Het is de uitdaging om iedereen, ook de patiënten zelf, zo ver te krijgen.”

    Tips van Daniël en Willem:

    • Houd rekening met een lang proces: het kost tijd je te verdiepen in de materie om de juiste stappen te zetten.
    • Kijk wat meer om je heen en zoek samenwerking met partners. Dat maakt de gegevensuitwisseling voor patiënten relevanter.
    • Ga met Stichting MedMij in gesprek: ze denken graag met je mee.