30 januari 2024

Esther van Noort | Curavista: “Ik noem MedMij wel eens de Deltawerken van de zorg!”

Algemeen
MedMij-deelnemer aan het woord
Abonnementen beheren
Esther van Noort - Curavista

"Met MedMij zie ik voor het eerst in dertig jaar dat we op grote schaal data veilig kunnen uitwisselen."

Esther van Noort is oprichter van Curavista, het bedrijf achter de Gezondheidsmeter. Sinds vier jaar heeft de app het MedMij-label en daarover is zij enthousiast. Héél enthousiast. “Ik loop al dertig jaar mee in de zorg. Dankzij MedMij is het voor het eerst mogelijk gestructureerd en op grote schaal data in herbruikbare blokjes te ontsluiten!”

Curavista bestaat sinds 2002 en is Dienstverlener binnen het persoonsdomein (DVP). “Vanaf het begin doen we veel aan thuismonitoring. Daar hebben we ook een CE-keurmerk voor. Gebruikers kunnen via de Gezondheidsmeter thuis data verzamelen, interpreteren en laten beoordelen door hun arts. URinControl is een bekend voorbeeld, een app die te gebruiken is bij ongewild urineverlies. Daarop kunnen artsen of verpleegkundigen een terugkoppeling geven, waarvoor patiënten niet meer naar het ziekenhuis hoeven.”

Een hoger plan

Esther zag MedMij direct als een mooie kans voor patiënten om een compleet medisch dossier te beheren. “Met het MedMij-label krijgen mensen zoals jij en ik eindelijk makkelijk en veilig toegang tot onze medische gegevens. Onze Gezondheidsmeter is een soort LEGO-bouwstenendoos. Je kunt je datablokjes inzetten voor allerlei doeleinden. Dat kan in onze app al voor 80 ziektebeelden. Mensen kunnen hun gegevens hergebruiken bij verschillende artsen. En op verschillende momenten in hun zorgproces. Je krijgt dan geïndividualiseerde patiëntreizen. Zo kunnen we e-health eindelijk naar een hoger plan tillen!”

Zorg-Deltawerken

Gebruikers zijn nauw betrokken bij de Gezondheidsmeter, om de functionaliteit te optimaliseren. “Uit een paneldiscussie voor mensen met een spierziekte bleek dat het handig was een actueel overzicht van hun gezondheid in een dashboard weer te geven. Zo kunnen ze snel een printscreen aan hun arts voorleggen. Met die losse datablokjes via MedMij is dat mogelijk. Daarom noem ik MedMij ook wel eens de Deltawerken van de zorg!”

Jóúw data

“Iedereen lijkt PGO’s duur en ingewikkeld te vinden. Maar nu, met MedMij, zie ik voor het eerst in dertig jaar dat we op grote schaal data veilig kunnen uitwisselen. Mensen kunnen data ophalen en hun dossier inzien. Niet alleen bij hun ziekenhuis en huisarts, maar ook bij bijvoorbeeld verpleeghuiszorg of de GGZ. Ik kan het nog steeds bijna niet geloven. Gebruikers zijn daar ook verrast over. Die zijn nog altijd gewend dat je de dokter moet vragen om je gegevens. En dat je dan moet verantwoorden wat je met die gegevens gaat doen. Terwijl het jóúw data is en je ermee mag doen wat je wilt.”

Bijzonderheden

In het ontsluiten van data via MedMij is Esther wel wat bijzonderheden tegengekomen. “We moesten met zijn allen een beetje aan elkaar wennen. Je hebt te maken met een uitleverende partij (het ziekenhuis bijvoorbeeld) en de ontvangende partij (de patiënt). Daartussen zit een DVA, een leverancier die technisch de gegevens van de zorgverlener ontsluit. Soms stopt de zorgverlener opeens met het beschikbaar stellen van de gegevens. Daar kan dan de DVA ook weinig aan doen. Dat is heel onhandig en juridisch kan niemand die bron aanspreken. Dat is een weeffout in het systeem en moet gerepareerd worden.” 

DigiD-beperkingen

Ook vindt Esther dat de overheid het gebruik van DigiD heeft onderschat. “Om bij je medische gegevens met het MedMij-label te komen, heb je een smartphone nodig. Je moet de DigiD-app gebruiken en daaraan gekoppeld een ID-check doen met je paspoort of ID-kaart. Maar in ID-kaarten zit pas vanaf 2018 standaard de chip die je nodig hebt voor die ID-check. Legitimatie is tien jaar geldig, dus tot 2028 zijn er nog grote groepen mensen die niet bij hun medische gegevens kunnen. Dat vind ik rechtsongelijkheid! Waarom is de DigiD-check met een sms niet voldoende totdat iedereen over de juiste ID-kaart beschikt? Een grote misser, ook voor jonge mensen.”

Wensenlijstje

Esther vindt dat inwoners die dat willen al kunnen beschikken over een gebruiksvriendelijke PGO. “Die doelstelling voor 2025 is al gehaald. Ik kan bij haast alle ziekenhuizen en huisartsen mijn gegevens opvragen. Als ik naar mijn eigen PGO kijk, dan zie ik een mooi en bruikbaar dossier. Al heb ik nog wel een wensenlijstje. Ik zou graag een medicatieoverzicht toevoegen. En ik hoop op de mogelijkheid om beeld, zoals echo’s of MRI-scans, uit te wisselen. Voor die grote bestanden moeten we de techniek mogelijk maken. Dat zou ook voor artsen onderling fijn zijn. Want ook zij moeten soms onnodig wachten op data van collega’s. En ik wil dat het mogelijk wordt om een wijzigingsverzoek te sturen via je PGO, die dan door de zorgverlener handig kan worden afgehandeld. Er staan soms fouten in je gegevens. Die kunnen bij spoedgevallen tot ernstige misverstanden leiden. Het systeem is nu niet op die terugkoppeling ingericht.”

Tips van Esther voor andere leveranciers:

  • Probeer financiële druk van je schouders te halen. Zorg dat je niet afhankelijk bent van overheidsfinanciering. Bied dus aanvullende diensten en doe zaken met andere partijen.
  • Investeer in gebruikerspanels en verbeter je product zo nodig. Stem je product af op de doelgroep, zoals Facebook en Instagram. Daarin zie je precies wat jij interessant vindt. Dat kan ook met gezondheid en ziektebeelden in een PGO. Of je dan 20 of 80 jaar bent, je krijgt te zien wat voor jou relevant is.
  • Ga niet wachten op de overheid, bijvoorbeeld op marketingcampagnes. Toen die uitbleven, zijn we zelf een Facebook-campagne gestart. Hierdoor krijgen we er nu elke dag zo’n 100 nieuwe gebruikers bij.
  • Zorg voor een CE-keurmerk. Wil je samenwerking met artsen van de grond krijgen, dan moet je hoogwaardige medische data bieden die onderscheidend en correct is.